بررسی برخی از الگوریتم های گوگل(۲)

جزییات بازدید : 389

تاریخ انتشار : 12 / تیر / 1398

بررسی برخی از الگوریتم های گوگل(۲)

بررسی برخی از الگوریتم های گوگل(۲)

امتیاز :      ( 4.3 / 5 - 89 نفر )

همانطور که در قسمت اول این مقاله اشاره کردیم الگوریتم های دسته دوم گوگل برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو استفاده می شوند. در این مقاله قصد داریم ادامه الگوریتم های دسته دوم را بررسی کنیم.

  • الگوریتم کبوتر
  • الگوریتم Page layout 

 

 

الگوریتم کبوتر

بررسی الگوریتم کبوتر گوگل - تریداتس

 

الگوریتم کبوتر گوگل (Google pigeon algorithm) ابتدا در 20 آگوست 2013 راه اندازی شد. این الگوریتم یکی از بزرگترین تاثیرات را تا کنون بر روی جستجوهای محلی گوگل داشته است. در جستجوی محلی نتایج جستجو متناسب با محل جغرافیایی کاربر تعیین میشوند. همانطور که می‌دانید که گوگل یک موتور جست و جو است که کارش با محتواست اما چیزی که جالب است، این است که الان دیگر فقط متن و تصویر و صدا برای گوگل محتوا نیستند بلکه مکان (لوکیشن) هم محتوا به حساب می‌آید.

در کل، الگوریتم کبوتر سعی می‌کند نتایج جست و جو را هرچه بیشتر جزئی و شخصی سازی بکند و معیارش هم برای این کار، موقعیت مکانی شما و نیز فاصله فیزیکی شما با عبارت مورد نظرتان است.این الگوریتم، یک منطقه مانند دایره، اطراف کاربر در نظر می گیرد که مرکز این دایره، کاربر است، سپس بر طبق همین محدوده، نزدیک‌ترین نتایج را به کاربر معرفی می کند.

در یک تعریف ساده میتوان گفت؛ الگوریتم کبوتر عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی می‌کند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار می‌دهد.

 یکی از مهم‌ترین تغییراتی که با اعمال الگوریتم‌ کبوتر انجام گرفت، تغییر ظاهر صفحه نتایج (SERPs)  بود. قبل ار ارائه این آپدیت، گوگل برای کلمات مورد جستجویی که به مکان ها مرتبط بودند، لیست 7 تایی از مکان ها را نمایش می دهد. در سال 2015 نیز بعد از ایجاد این آپدیت در زمان کمی این لیست به 10 عدد نیز رسید. اما رفته رفته از این تعداد کاسته شده و مدت هاست این لیست به شکل یک پکیج ۳ تایی نمایش داده می شود. این کاهش تعداد مکان ها موجب شده که بسیاری از کسب و کارها شانس نمایش مکان خود در نتایج جستجو را از دست بدهند.

به عنوان مثال اگر عبارت "رستوران در مشهد" را جستجو کنید، احتمالا سه تا از پیتزا فروشی هایی که در نزدیکی شما قرار دارند، را به صورت زیر مشاهده خواهید کرد.

پکیج ۳ تایی حاصل از اعمال الگوریتم کبوتر در نتایج جستجو

 

فاکتورهای موثر در جستجوی محلی

الگوریتم کبوتر بر مبنای فاکتورهایی عمل می کند که بیشتر وبمسترها کنترلی بر روی آن ندارند. به عنوان مثال صاحبین کسب و کارها بر روی شعاع انتخابی گوگل در نمایش مکان های مرتبط کنترلی ندارند. اگر شما بهترین رستوران شرق مشهد را داشته باشید، هیچ شانسی برای نمایش در صفحه نتایج جستجوی فردی که در غرب مشهد واقع است، ندارید. جدا از این گونه موارد، پارامترهایی وجود دارند که رعایت آنها بر نمایش شما در نتایج محلی تاثیرگذار خواهند بود. در اینجا به برخی از مهم‌ترین این نکات اشاره می‌کنیم.

 

 سایت خود را در نقشه گوگل ثبت کنید

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای نمایش شما براساس موقعیت، درک گوگل از موقعیت فیزیکی کسب و کار شماست. با توجه به تحریم‌های گوگل برای ایران در حال حاضر امکان استفاده از Local Business وجود ندارد ولی می‌توانیم به عنوان یک کاربر موقعیت فیزیکی کسب و کار خود را در گوگل ثبت کنیم.

این کار هم از طریق نسخه وب نقشه گوگل و هم از طریق اپ موبایل قابل انجام است و برای ثبت یک نقطه جدید شما تنها به یک اکانت gmail نیاز خواهید داشت. برای اینکار بر روی نقطه مورد نظر خود در نقشه گوگل راست کلیک کرده و گزینه Add a Missing Place را انتخاب کنید. و کلیه اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را تکمیل کنید. دقت کنید که نام، زمینه فعالیت، تصویر، ساعات کاری و اطلاعات تماس را به دقت تکمیل نمایید.

چگونگی ثبت سایت در نقشه گوگل

نام، آدرس و تلفن خود را در تمامی صفحات سایت درج کنید

روبات‌های گوگل قابلیت درک شماره تماس و آدرس شما را دارند، به همین دلیل یکی از بهترین فضاهای سایت جهت درج اطلاعات تماس فوتر سایت است که در همه جا تکرار می‌شود. با این کار کبوتر گوگل به راحتی می‌تواند سایت شما را ردیابی کند.

یکسان بودن این اطلاعات با موارد درج شده بر روی نقشه گوگل شانس شما را برای کسب جایگاه بهتر و نمایش در پک گوگل افزایش خواهد داد. علاوه بر اطلاعات قرار گرفته در فوتر سایت پیشنهاد می‌شود سایت شما حتما دارای صفحه تماس با ما باشد که در آن کلیه اطلاعات تماس و موقعیت دقیق شما بر روی نقشه مشخص شده باشد.

 

 سایت خود را در وبسایت‌های دایرکتوری (Directory Websites) محلی ثبت کنید 

دایرکتوری‌ها، منابعی هستند که فهرستی از سایت‌های مختص به یک بیزینس را با تفکیک شهر یا منطقه به شما نشان می‌دهند. در واقع معرفی الگوریتم کبوتر، در جذب کاربر و افزایش ترافیک دایرکتوری‌ها بی‌نظیر بوده زیرا کاربران بسیاری را با تفکیک موقعیت، راهی این سایت‌ها کرده است.

 

از نظرات کاربران و پرسش و پاسخ‌ها بهره بگیرید

اگر شما یک صفحه مشخص برای سایت یا تجارت خود در گوگل مپس (Google Maps) ایجاد کرده باشید، کاربران قادر خواهند بود نظراتشان را در مورد کیفیت خدمات شما در آن فضا بیان کنند. یکی از کلیدی‌ترین پارارمترهای موثر بر سئو محلی، همین نظرات کاربران در صفحه گوگل مپ شرکت شما است.

مشتریان و مخاطبین خود را تشویق کنید تا نظر خود را در مورد کسب و کار شما ثبت کنند و سوالات دیگران را در این بخش به خوبی پاسخ دهید.

 

جمع بندی

با توجه به نحوه عملکرد الگوریتم کبوتر، می توان نتیجه گرفت که الگوریتمی کاربرمحور است. زیرا شعاع دایره ای که کاربر را در مرکز آن قرار می دهد چندان بزرگ نیست و بسیاری از کسب و کارهای نزدیک کاربر را شامل نمی شود اما کاربران به نتایج مرتبط‌تر و نزدیک‌تری می‌رسند. ولی  با اینکه الگوریتم کبوتر ممکن است ترافیک یک وبسایت را تا حدی پایین بیاورد، اما از طرف دیگر، چون نتایج برای کاربران بیشتر شخصی سازی شده‌ و مرتبط‌تر هستند، احتمال اینکه همین تعداد بازدید کننده، مشتری بالفعل باشند، بسیار بیشتر خواهد بود.

به این شکل در نهایت الگوریتم کبوتر تا حد زیادی هم به نفع کاربر و هم به نفع کسب و کارها می باشد.

 

 

الگوریتم Page layout 

الگوریتم Page layout گوگل

همه ما تا کنون با سایت هایی مواجه گشته ایم که با ورود به آن در حجم عظیمی از تبلیغات گیج و سردرگم شده و در اغلب موارد سریعا از سایت خارج شده ایم.

 این تبلیغات که شامل تبلیغات پاپ آپ، تبلیغات بین پست ها و تبلیغات فلشی میشود، علاوه بر غیر حرفه ای بودن و جریمه شدن توسط گوگل عواملی مانند کاهش سرعت و انعطاف پذیری سایت ، کاهش محبوبیت نزد گوگل ، آزار مخاطب ، و کاهش بازدید کننده را به همراه دارد.

گوگل که همواره حامی کاربران در موتور جستجوی خود بوده نیز برای مقابله با چنین سایت هایی واکنش نشان داد و در سال 2012 الگوریتم  Page layoutرا منتشر کرد. الگوریتم Page layout سایت هایی با تبلیغات زیاد و محتوای کم کیفیت را شناسایی و آن ها را جریمه می کند.

با این وجود مت کاتس در توضیحات بیشتری گفته است که این الگوریتم کاری به وبسایت هایی که میزان تبلیغاتشان در حد نرمال است ندارد زیرا تبلیغات اصل جدایی ناپذیر تجارت الکترونیک می باشد. بنابراین صرف استفاده از تبلیغات موجب جریمه وب سایت نخواهد شد . بلکه آنچه اهمیت دارد این است که کاربر بدون صرف وقت زیاد، قادر باشد تا به راحتی و بدون هیچگونه تکان دادن اسکرول به نتیجه ی مورد جست و جو دست یابد. پس نحوه ی تبلیغات و محل قرارگیری آن ها در وب سایت از اهمیت خاصی برخوردار است .

در صورتی که توسط این الگوریتم مورد جریمه قرار گرفتید، می بایست سایت را تصحیح کرده و منتظر پایش مجدد ربات های گوگل بمانید. زیرا بر طبق آخرین آپدیت الگوریتم Page layout  گوگل به صورت اتوماتیک سایت های جریمه شده را در صورت تصحیح اشکالات خود از جریمه خارج می کند و دیگر نیازی نیست که آنها منتظر به روز رسانی های بعدی الگوریتم بمانند.

با رعایت موارد زیر می توانید از جریمه این الگوریتم در امان باشید.

  • افزایش سرعت بارگذاری سایت. با مطالعه مقاله راهکارهای افزایش سرعت سایت میتوانید با تکنیک های آن کاملا آشنا شوید.
  • استفاده درست از بنر های تبلیغاتی و سایر تبلیغات در صفحات وبسایت
  • تولید محتوای با کیفیت مطابق طرح بندی استاندارد گوگل و اصول سئو
  • استفاده از روش های تبلیغات اینترنتی متفاوت و خلاقانه
  • تعداد تبلیغات به اندازه مناسب و متعادل
  • طراحی سایت براساس اصول UI و UX  

 

در نهایت این الگوریتم به نوعی به وبمستران هشدار داد که از درج تبلیغات فراوان در صفحات سایتشان خود داری کرده و بیشتر به تولید محتوای با کیفیت توجه داشته باشند و بین سودآوری سایت و رضایت کاربران تعادل ایجاد کنند.

 

 

 

 مقالات مرتبط

سئو چیست؟ آشنایی کامل با مفاهیم سئوی داخلی

Django چیست ؟ ۱۵ مزیت استفاده از Django

راهکارهای افزایش سرعت سایت

بررسی مفهوم هاست و دامنه

React js چیست؟

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)