بررسی برخی از الگوریتم های گوگل

جزییات بازدید : 54

تاریخ انتشار : 23 / خرداد / 1398

بررسی برخی از الگوریتم های گوگل

بررسی برخی از الگوریتم های گوگل

امتیاز :      ( 4.2 / 5 - 88 نفر )

فرآیندی است که موتور های گوگل بر اساس آن تجزیه و تحلیل وب سایت ها را انجام می دهند. خزنده موتور های جستجو همه اطلاعات و داده ها را گرد آوری کرده و ذخیره و نگهداری می نماید سپس با استفاده از الگوریتم ها و فاکتورهای رتبه بندی داده ها را طبقه بندی می کند تا بتواند بهترین نتایج جستجو را به کاربران خود ارائه دهند

به عبارتی الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی و سئوی سایت ها در گوگل مورد استفاده قرار می گیرند. گوگل در مورد نحوه عملکرد الگوریتم جستجوی خود جزییات زیادی را منتشر نمی کند، که البته شاید همین کار باعث جلو افتادن گوگل از سایر رقبای جستجوگرش است.

 الگوریتم های گوگل به دو دسته تقسیم می شوند، الگوریتم های اصلی که در واقع جز هسته اصلی گوگل هستند و بر اساس پارامترهای مختلف سایت های اینترنتی را رتبه بندی می کنند و الگوریتم هایی که به صورت جانبی برای شناسایی سایت های اسپم و یا بهبود نتایج جستجو استفاده می شوند، در این مقاله به بررسی برخی از الگوریتم های دسته دوم می پردازیم. هر کدام از این الگوریتم ها دستورالعملی را به اجرا در می آورند و نکاتی برایشان دارای اهمیت است، که در ادامه آن ها را شرح میدهیم.

 

الگوریتم پاندا

آشنایی با الگوریتم گوگل پاندا

 

پانداها شخصیت آرام و کتاب‌خوانی دارند،  و هدف اصلی آنها نظارت و بررسی کیفیت محتوای سایت ها است. الگوریتم پاندا زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند.

پاندا به محض آپدیت شدن همه سایت ها را  بر اساس معیار های خود بررسی می کند و به آنها رتبه می دهد. در این زمان برخی از سایت های با افزایش و برخی با کاهش رتبه مواجه می شوند. وب سایت هایی که رتبه شان کاهش پیدا کرده تا آپدیت بعدی پاندا فرصت دارند تا خود را به معیارهای پاندا نزدیک کنند تا بتوانند رتبه خود را مجددا بدست آورند یا حداقل بیشتر کاهش رتبه نداشته باشند.

پاندا تمام تلاش خود را می کند تا محتوای با کیفیت را از محتوای بی کیفیت، کپی و اسپم تشخیص دهد و برای رسیدن به این هدف عملکرد بسیار پیچیده ای دارد و فاکتورهای زیادی را مورد بررسی قرار میدهد.

بر اساس آمار، بیشتر وبسایت‌هایی که رتبه شان کاهش پیدا کرده، حداقل یکی از مشکلات زیر را داشته اند:

 

تبلیغات بیش از حد و آزاردهنده

صفحاتی که مملو از تبلیغات هستند اما محتوایی ندارند به هیچ عنوان برای پانداها خوشانید نیستند. بنابراین در قراردادن تبلیغات اعتدال را رعایت کنید.

 

تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه

پانداها  تمام مطالب  وب سایت را به دقت می‌خوانند و کیفیت محتوا به شدت برایشان اهمیت دارد با این حال دیگر نمی شود با ردیف کردن کلمات کلیدی در یک متن، پانداها را فریب داد.

 

محتوای  کوتاه و ناقص

یک محتوای خوب و کاربردی، نمی تواند کوتاه باشد پس اگر محتوای خوبی دارید، آن را طولانی و با پر و بال بنویسید. پانداها نیز علاقه ای به خواندن مطالب کوتاه و چندخطی ندارند زیرا می دانند که یک مطلب کوتاه به طور کامل و درست نمی تواند نیاز مخاطب را مرتفع سازد.

 

محتوای تکراری

محتوای تکراری عموما به بخش هایی از محتوا گفته می شود که بطور کامل یا قسمتی از آن بطور مشابه در صفحات یا وب سایت های دیگر تکرار شده باشد.  پانداها هم مثل هر کس دیگری دوست ندارند مطلب تکراری بخوانند. در نتیجه حتی اگر بخشی از مطالب شما هم تکراری باشد برای پانداها خوشایند نیست و آنرا از چشم بیننده پنهان میکند. پس سعی کنید همیشه مطالب جدید و منحصربه فرد با جملات خاص خود بنویسید.

 

ناهماهنگی محتوا با عبارت مورد جستجو

صفحاتی که لینک های مملو از وعده و وعید دارند اما وقتی که کاربر بر روی آن کلیک میکند با محتوایی کاملا متفاوت از آنچه انتظارش را داشته مواجه می شود. این صفحات به عبارتی دارای محتوای ناسازگار هستند و خیلی زود گرفتار پانداها می شوند.

 

چگونه بفهمیم سایت ما گرفتار گوگل پاندا شده است؟!
برای اینکه ببینید سایت شما دچار مشکل شده است، بروز تغییرات زیر را در سایت خود بررسی نمایید:

  • پست های شما به سرعت قبل ایندکس نمی شود.
  • بازدید کننده های شما کم شده اند.
  • مدت زمان بازدید از سایت شما به طور محسوسی با کاهش مواجه است.
  • پست های شما ایندکس شده و در صفحات اول قرار می گیرند اما بعد از مدتی سقوط می کنند.
  • پست های قبلی شما در صفحات اول بودند، اما دیگر نیستند.
  • سایت خود را در لیست سیاه گوگل چک می کنید و متوجه شدید گاهی اوقات در این لیست هستید و گاهی نیستید.
  • ترافیک سایت در روزهای آپدیت الگوریتم پاندا به شدت افت می کند

هرچند افت ترافیک دلایل زیاد دیگری مانند حضور یک رقیب جدید قوی یا آپدیت دیگرالگوریتم های گوگل و .. دارد. اما همیشه سعی کنید در هنگام آپدیت پاندا جزییات آن را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید سلامت سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. و اگر احیانا قصوری انجام داده بودید آن را برطرف کرده و از طریق وبمستر از گوگل درخواست بخشش نمایید.

 

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن گوگل- تریداتس

 

الگوریتم پنگوئن در آوریل ۲۰۱۲ به منظور مبارزه با روش های لینک سازی کلاه سیاه و فعالیت اسپمی وبسمتران توسط گوگل طراحی و پیاده سازی شد.

مت کاتس Matt Cutts در جریان کنفرانس SMX سال ۲۰۱۲ در این مورد گفته بود:

ما به این فکر کردیم که چطور با محتوای بی کیفیت مبارزه کنیم و برای حل این موضوع الگوریتم پاندا را معرفی کردیم. اما بعد از معرفی این الگوریتم متوجه شدیم که این شروع کار است و هنوز وبسایت‌های اسپم زیادی وجود دارند. سپس برای حل این مشکل الگوریتم پنگوئن را طراحی کردیم

همانطور که می‌دانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایت های دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه ‌های بالاتر جستجو قرار می ‌دهد. این عمل باعث شد تا افرادی سودجو اقدام به قرار دادن لینک وب سایت های دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند. گوگل از طریق این الگوریتم سایت هایی را که با روش های غیرطبیعی و عموما کلاه سیاه اقدام به ایجاد بک لینک کرده بودند مورد جریمه قرار داد، و رتبه سایت آن ها را به ازای کلمات کلیدی زیادی در صفحه نتایج جستجو بشدت کاهش داد.

پنگوئن توانست وبسایت‌هایی که اقدام به دریافت لینک‌های طبیعی و معتبر کرده بودند را ارتقاء دهد و وبسایت‌هایی که لینک‌های اسپم و ساختگی دریافت کرده بودند را از رتبه‌های بالای نتایج به قعر نتایج بکشاند.

در نسخه های ابتدایی الگوریتم پنگوئن نقاط ضعفی وجود داشت ولی در آخرین به روزرسانی آن ( نسخه ۴) پنگوئن به هسته اصلی الگوریتم گوگل اضافه شد و مشکلات نسخه های قبلی به گونه ای  در آن برطرف شد تا سئو کاران کلاه سفید، خوشحال و سربلند باشند. برخی از این برتری ها عبارتند از:

  • پنگوئن نسخه ۴ به طور همزمان برای تمامی کشورها و زبان ها منتشر شده است. این بدین معنی است که همه ی وبسایت ها در نقاط مختلف جهان تحت تاثیر این الگوریتم رتبه بندی گوگل قرار می گیرند.
  • پنگوئن نسخه ۴ به صورت لحظه ای (Real Time) سیگنال های مرتبط با رتبه بندی را پردازش می کند. این بدان معناست که هر وقت گوگل سایت مورد نظر و سایت های لینک دهنده به آن را ایندکس کند، به معیارهای الگوریتم پنگوئن ۴ توجه کرده و طی این فرآیند منظم، سایت ها ممکن است جریمه شوند یا از جریمه رهایی پیدا کنند.
  • پنگوئن نسخه ۴ فقط صفحات خاصی از یک سایت را که بک لینک های اسپمی و بی کیفیت داشته باشند را مورد جریمه قرار می دهد و نه کل سایت را.

 

برای رفع پنالتی گوگل موارد زیر را انجام دهید:

  1. تمامی لینک های Side-wide گرفته شده را را حذف کنید.
  2.  Anchor Text لینک ها را به صورت ترکیبی بگیرید.  

    برای آشنایی بیشتر با فرایند لینک بیلدینگ مقاله سئوی خارجی را مطالعه نمایید.

  1. از سایت ها و صفحاتی که بیش از ۱۰۰ لینک خروجی دارند لینکی دریافت نکنید.
  2. از سایت های زیادی که بر روی یک IP address هستند لینک دریافت نکنید.
  3. بک لینک های اسپم سایت را Disavow کنید .

ابتدا لازم است بک ‌لینک‌هایی که به خاطر آن تنبیه شده‌اید را شناسایی کنید. این قسمت بسیار مهم هست و باید با دقت فراونی انجام گردد. بدین منظور به روش زیر فهرست کامل بک‌لینک‌های سایت خود را دانلود کنید:

۱. وارد داشبورد گوگل وبمستر خود شوید و از قسمت سمت چپ، به منوی Links بروید.

۲. در بخش Top linking sites برروی گزینه more کلیک کنید.

چگونگی یافتن بک لینک های سایت در وب مستر گوگل

در صفحه جدیدی که برای‌تان باز می‌شود، روی گزینه Export data کلیک نمایید و سپس گزینه دانلود را بزنید.

چگونگی یافتن بک لینک های سایت در وب مستر گوگل

در این لیست نام تمام دامنه‌هایی که به صفحات سایت شما بک‌لینک داده‌اند را مشاهده می‌کنید. می‌بایست سایت‌ها را تک تک چک کنید، آن‌هایی را که اسپم هستند، شناسایی کنید و در یک فایل جداگانه وارد نمایید. نهایتاً فایل ساخته شده را به به ابزار Disavow links  گوگل معرفی نمایید.

 

در نهایت به خاطر داشته باشد که اسپم وار لینک سازی نکنید و به جای مقابله با گوگل، همراه و هم مسیر با آن حرکت کنید و بدانید که گوگل خطاکاران را مجازات می کند.

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)