اصطلاحات کاربردی سئو

جزییات بازدید : 8845

تاریخ انتشار : 12 / خرداد / 1398

اصطلاحات کاربردی سئو

اصطلاحات کاربردی سئو

امتیاز :      ( 4.7 / 5 - 79 نفر )

برای یادگیری هر علمی در ابتدا باید اصطلاحات آن علم را فرا گرفت تا بتوان درک بهتری از نوشته ها و کتاب های مربوط به آن علم داشت. سئوکاران حرفه‌ای معمولاً با تمام این اصطلاحات آشنایی کامل دارند اما برای آنهایی که میخواهند سئو را فرابگیرند مطمئناً برخی از این اصطلاحات ناشناخته است.

گروه تحریریه تریداتس در این مقاله مهم ترین اصطلاحات مربوط به سئو را برای شما کاربران عزیز گردآوری کرده اند تا بتوانید با یادگیری آنها درک بهتری از مقالات سئو داشته باشید.

اصطلاحات کاربردی سئو

سئوی داخلی On Page Seo

سئو درون صفحه (on page seo) به کنترل مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط مي‌شود.در واقع سئو on-page از مرحله طراحی سایت آغاز می شود. فردی که مسئولیت پیاده سازی طرح گرافیکی سایت را دارد، باید قبل از هرکسی طبق استانداردهای سئو که شخص سئوکار برای وی مشخص کرده است، عمل کند. به طور کلی هر عملی که به منظور افزایش رتبه سایت در موتور های جستجوگر و در داخل سایت شما انجام می شود را سئو داخلی می گویند.

 

سئوی خارجی Off Page Seo

این نوع سئو به کدهای سایت یا مطالب شما مربوط نمی‌شود اما با آن ارتباط مستقیم دارد و برعکس سئو داخل سایت کاملا خارج از سایت انجام می گردد.

سئو خارجی به طور کلی شامل دریافت سیگنال های مثبت از سایت های دیگر به سایت خود می شود. در این دسته از سئو بیشتر لینک‌های ارائه شده مهم هستند و باید بر روی لینک‌های خارجی سایت خود تمرکز کنید.در این میان کیفیت لینک‌ها بسیار مهم هستند و باید بدانید که اگر لینک‌هایی که به سایت شما ارجاع داده می‌شوند از نظر موتورهای جستجو بهینه و باکیفیت نباشند، روی سایت شما تاثیر عکس خواهد داشت؛ یعنی یک لینک بی‌کیفیت ممکن است به جای آنکه موجب افزایش رتبه سایت شما شود، باعث کاهش سایت شما شود و از طرف گوگل جریمه شوید.

 

لینک های خارجی(External link)

لینک های خارجی، هایپر لینک هایی هستند که از یک دامنه خاص به یک دامنه کاملا مجزا ارجاع داده می شوند.

لینک های خارجی از لحاظ فنی به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  1. لینک های خارجی ارسالی  Outbound Links : لینک هایی که از سمت سایت شما به یک سایت دیگر داده می شود ، تا به کاربران صفحاتی را نشان دهید که می‌توانند در آن‌ها اطلاعاتی مضاف بر آنچه شما در اختیار آن‌ها قراردادید پیرامون مسئله موردنظرشان به دست آورند. اما بهتر است این لینک ها را به صورت تگ نوفالو قرار دهید.
  2. لینک های خارجی دریافتی  Inbound Links  : لینک‌هایی که از سایر سایت‌ها به ‌سایت شما ارجاع می‌دهند. البته به این لینک ها در اصطلاح  Backlinks  نیز می گویند.

بک لینک یا لینک ورودی (inbound link)، به لینکی از سایت شما گفته می شود که در یک سایت دیگر قرار دارد. حال این بک‌لینک ها می‌توانند از سایت‌های مرتبط و غیرمرتبط باشند و یا تاثیر مثبتی بر روی سایتتان داشته باشند و یا حتی باعث افت رتبه آن شوند. بک لینک انوع مختلفی دارد و به لیک لینک فالو و نوفالو تقسیم میشود.

  • Dofollow

لینک های دوفالو یا فالو ، لینک هایی هستند که اعتبار و ارزش را از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل می کنند. در واقع وبسایت مبدا، سایت شما را از لحاظ کیفیت محتوا تضمین می کند! ما در تمام فرآیندهای لینک سازی خود نیازمند چنین لینک هایی هستیم، چرا که این گونه از لینک ها هستند که می توانند سبب افزایش رتبه سایت ما در نتایج جستجو گوگل بشوند.

  • Nofollow

لینک های نوفالو، لینک هایی هستند که هیچ ارزش و اعتباری از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل نمی کنند. در واقع وبسایت مبدا، هیچ گونه تضمینی بابت کیفیت محتوا وبسایت هدف ارائه نمی کند. به عبارت دیگر، آنها نمی خواهند مهر تایید خود را بر روی وب سایتی بزنند که هیچ اطلاعی از اعتبار آن ندارند.

 

لینک های داخلی (Internal link)

لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی است که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت لینک داده می شود و تنها کاربران را به مطالب درون سایت خودتان ارجاع می‌دهند. لینک های داخلی آدرسی مشابه آدرس اصلی سایت دارند که ادامه ی مسیر به آدرس اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک، از نوع لینک داخلی است.

 

انکرتکست (Anchor text )

کلماتی که به‌طور معمول در متن با تغییر رنگ همراه هستند و یا خطی به عنوان جلب توجه و مهم تر جلوه دادن در زیر کلمه می افتد، انکر تکست ها هستند که با کلیک کردن روی آن به صفحه جدیدی می رویم. صفحه لینک شده به یک انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات آن داشته باشد

انکر تکست، متن لینک یا عنوان لینک کلمات یا کاراکترهایی موجود در یک لینک هستند که کاربر آن را مشاهده می کند و قادر است بر روی آن کلیک کند. . این لینک ها ممکن است داخلی بوده و به سایت شما اشاره داشته باشد و یا خارجی بوده و به دیگر سایت ها منتهی شود.

کلمات کلیدی موجود در یک انکر تکست می‌توانند رتبه یک سایت در نتایج موتورهای جستجو را تعیین کنند.

انواع انکرتکست

انکر تکست های مختلف، ارزش یکسان ندارند. در گذشته که بهینه سازی سایت به پیچیدگی امروز نبود، متخصصان سئو، آدرس سایت مورد نظر را با کلمه کلیدی هدفشان لینک می کردند و حتی برای آن کلمه کلیدی رتبه می گرفتند!. اما امروزه با پیچیده شدن قوانین سئو، استفاده بیش از حد از یک متن در لینک های مختلف می تواند باعث جریمه شدن وب سایت شما شود.

بنابراین شما باید از متن لینک های مختلف برای صفحات سایت خود استفاده کنید.در ادامه با انواع انکر تکست آشنا خواهید شد:

انکر تکست  Exact Match  

شاید بتوان گفت Exact Match مهم ترین انکر تکست موجود است. در این نوع انکر تکست، تنها از کلمه کلیدی اصلی صفحه وب مورد نظر استفاده می‌شود. برای مثالسئوی خارجی"، یک انکر تکست Exact Match است زیرا صفحه ای که به آن لینک شده‌است، دربارهٔ سئوی خارجی میباشد.

درست است که متن لینک Exact Match تاثیر زیادی بر ارتقا رتبه سایت شما دارد، اما استفاده بیش از حد از این نوع لینک می تواند باعث جریمه شدن سایت تان شود.


انکر تکست نام تجاری

در این نوع انکر تکست، از نام تجاری برای توصیف یک لینک استفاده می‌شود. برای مثال، تریداتس  یک انکر تکست نام تجاری است.


انکر تکست عریان

این نوع انکر تکست که با عنوان URL Anchor Text نیز شناخته می شود، کلمه کلیدی خاصی در متنش ندارد و تنها از URL سایت به عنوان متن لینک استفاده می کند. برای مثال،  https://www.3dots.ir یک انکر تکست عریان است.

 

انکر تکست عمومی

عبارات و کلمات عمومی هستند که به عنوان انکر تکست استفاده می‌شوند. برای مثال، "اینجا را کلیک کنید" یا "بیشتر بخوانید" انکر تکست عمومی هستند که هیچ عبارت یا کلمه کلیدی خاصی در آن مد نظر نمی باشد.

 

انکرتکست نام برند با کلمه کلیدی

استفاده از کلمه کلیدی و نام تجاری در متن لینک یکی دیگر از روش های خوب و کم خطر برای ساخت لینک های خوب است. این نوع انکر تکست معمولاً شامل نام برند شما به همراه کلمه کلیدی هدف تان است.

برای مثال طراحی سایت تریداتس که هم کلمه کلیدی "طراحی سایت" را دارد و هم نام برند اصلی سایت در آن وجود دارد.

 

انکرتکست تصویر

برای آنکه روند لینک بیلدینگ  شما از نظر گوگل طبیعی باشد، بهتر است هر از گاهی تصویری را به عنوان لینک به صفحه دیگر در نظر بگیریم. در چنین شرایطی، Alt Tag  تصویر به عنوان انکر تکست شناسایی می شود.

 

انکرتکست هم معنی یا LSI  

LSI مخفف عبارت Latent Semantic Indexing  است.در این نوع انکر تکست شما به جای اینکه  خود کلمه کلیدی اصلی را به کار ببرید، از هم معنی یا مشتقات آن استفاده می کنید. قبل از اینکه این مثال را بیان کنیم، لازم است که این نکته خیلی مهم را بیان کنیم. هر کلمه کلیدی در صفحه فقط یک بار مجاز است که به عنوان انکر تکست به سایت یا صفحه دیگر لینک داده شود و برای بار دوم از مشتقات یا هم معانی آن استفاده کنید.

اگر عبارت سئو سایت را در گوگل جستجو کنید، جستجو های مرتبط با آن را در انتهای صفحه مشاهده خواهید کرد:

کلمات lsi سئو سایت

 

 

انکر تکست Partial Match

حضور نسبی یا جزئی کلمه کلیدی در انکر تکست با عنوان Partial Match شناخته می شود. برای مثال تکنیک های سئو سایت یک انکرتکست حضور نسبی است.

 

انکر تکست طولانی یا  Long Tail Anchors

این نوع مانند انکرتکست حضور نسبی است با این تفاوت که جمله آن طولانی تر است یعنی گاهی یک جمله را به عنوان انکر تکست به کار می بریم.

 ۱۴ نکته کلیدی بهینه‌سازی لینک‌های داخلی یک انکرتکست طولانی است.

 

اعتبار دامنه یا Domain Authority

این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. عواملی مانند سن دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ...  در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند.هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

 

اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود و شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. ممکن است دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته باشد ولی صفحه ای که از آن لینک دریافت کرده اید اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است تعیین میگردد. صفحه هایی که لینک سازی درونی مناسبی داشته باشند به طور معمول اعتبار زیادی هم دارند. برای مثال صفحه هایی که در منوی اصلی سایت هستند معمولاً با اعتبار ترین صفحه های آن دامنه هستند.

 

نرخ کلیک (CTR)

CTR مخفف عبارت  Click-through rate می باشد. نرخ کلیک در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک میکنند و از طریق فرمول زیر محاسبه می شود.

 

CTR = (click / impression) * 100

Impression چیست؟

 Impression به معنی حضور شما در نتایج جستجو است. هر زمان که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو میکند برای تمام نتایج موجود در صفحه یک Impression ثبت میشود. حتی اگر شما در باکس های ویژه مانند نمایش نقشه یا نمایش تصاویر حضور داشته باشید یک impression برای شما لحاظ میشود.

اگر شما در انتهای صفحه دوم نتایج گوگل باشید ولی کاربر به این صفحه مراجعه نکند برای شما Impression ثبت نمیشود ولی اگر کاربر وارد صفحه دوم شود حتی اگر تا پایین صفحه اسکرول نکند که نتیجه شما را مشاهده کند برای شما impression لحاظ میگردد.

به عنوان مثال وب سایتی در نتیجه ی جستجوی های گوگل در کلمه ی “مجوز افتا” 100000 بار ظاهر شده است و تعداد کلیک روی لینک آن 2000 بار بوده است  CTR آن می شود 2 درصد، یعنی 2 در صد جستجو کنندگان روی لینک این وب سایت کلیک کرده اند. هر چقدر عدد CTR بالا باشد یعنی ما موفق شده‌ایم تعداد بیشتری از کاربران را به سمت سایتمان جذب کنیم.

 

Bounce Rate

بانس ریت، ضریب بازگشت یا نرخ پرش یکی ازمهترین معیارهای گوگل در مبحث سئو می باشد. این پارامتر که بر حسب درصد نوشته میشود و درواقع بیانگر درصد افرادی است که پس از ورود به سایت شما بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج میشوند. این جمله به این معنی است که کاربر بدون نشان دادن علاقه ای به مطالعه بیشتر مطالب سایت و بدون دیدن صفحات دیگر، از آن خارج می شود.

بررسی بانس ریت سایت به شما نشان میدهد که کاربران تا چه حد با محیط سایت ارتباط برقرار کرده و تشویق به بازدید صفحات بیشتر میشوند.

نحوه محاسبه به این گونه است که : تعداد افرادی که با دیدن تنها یک صفحه از سایت از آن خارج شده اند را بر تعداد کل ورودی های آن تقسیم و عدد حاصله را ضربدر ۱۰۰ می کنند.عدد بدست آمده همان بانس ریت است که یکی از فاکتوهای مهم در سئو و بهینه سازی سایت محسوب میشود.

برای مثال، اگر فرض کنیم 100 کاربر در اینترنت وارد سایت شما شوند و از بین این 100 نفر، تنها 40 نفر بر روی دیگر صفحات کلیک کنند و از آنها بازدید کنند، در این صورت بانس ریت سایت تان 60% خواهد بود که اصلاً مقدار خوبی نیست.

در عمل ضریب بازگشت بعنوان یک فاکتور منفی شناخته میشود و بالا بودن آن نشانگر ضعف شما در نحوه ارائه مطالب است. به طور کلی، نرخ پرش بین 26 تا 35  % خیلی خوب و 35 تا 65% میزان نرمال و قابل قبولی است. اگر این میزان بالای 65% باشد، وضعیت مناسبی نخواهد بود و قطعاً باید در مورد محتوا و رابط کاربری سایت خود تجدید نظر کنید.

 

Session time

بازه زمانی خاصی است که هر بازدیدکننده بطور فعال در حال تعامل با سایت و در نتیجه وب سرور مربوطه می باشد.

 

Iframe

برای نمایش یک صفحه ی وب در صفحه وبی دیگر از iframe ها استفاده میکنیم .عبارت iframe مخفف inline frame بوده و یکی از تگ های HTML می باشد که برای نمایش یک صفحه از اینترنت در بخشی از سایت شما استفاده میشود. در سال ۲۰۰۸ برخی از اسپمرها با استفاده از Iframe صفحات و محتوای دلخواه خود را در درون صفحاتی با موضوعات نامرتبط به نمایش می گذاشتند و به این طریق موتورهای جستجو را فریب میدانند. همین امر موجب شد تا موتور جستجوی گوگل حضور iframe در یک صفحه را بعنوان امتیازی منفی در نظر گرفته و اطمینان کمتری به صفحات شامل آی فریم داشته باشد. با این وجود همچنان سایت های زیادی با استفاده از این روش بازدیدکنندگان را از موتورهای جستجو جذب میکنند.

 

Landing Page

صفحه فرود یا Landing Page ، صفحه‌ای ساده و مجزا در وب‌سایت شماست که به هدف جذب کاربر، فروش مستقیم و یا برقراری ارتباط ایجاد شده است. مخاطب پس از اینکه روی یک لینک تبلیغاتی کلیک می‌کند به صفحه‌ی فرود هدایت می‌شود. این صفحه، صفحه‌ی اصلی سایت نیست و به صورت جداگانه طراحی می‌شود زیرا هدف آن جذب مخاطب است و بعضاً چارچوب کلی وب سایت در آن رعایت نمی‌شود. صفحات فرود تک منظوره هستند و یک Call to Action دارند.

تعداد صفحات فرود برای هر سایت بسته به نوع کاربردی متفاوت است. برای مثال سایت‌ آمازون چندین هزار صفحه‌ی فرود دارد که هر صفحه مربوط به یک محصول می باشد  و تنها هدف از ساخت این صفحات این است که کاربر روی دکمه "اضافه کردن به صفحه خرید"  کلیک کند.

 

landing page یک نمونه صفحه فرود

یک نمونه صفحه فرود سایت آمازون

 

 

Dwell Timeing

Dwell Time یا زمان سکون، زمان حضور یک کاربر در صفحه سایت است. کاربرانی که به صورت مستقیم یا از طریق سایت های دیگر (بک لینک ها) وارد سایت می شوند، مدت زمان حضورشان محاسبه نمی شود؛ در نتیجه Dwell Time تفاوت زیادی با نرخ پرش یا متوسط زمان حضور کاربر در صفحه دارد. گوگل، بر اساس آی پی (IP) کاربر، نوع مرورگر و اطلاعاتی دیگر می تواند لحظه ورود کاربر به سایت و زمان ترک سایت و بازگشت مجدد به گوگل را شناسایی کند که به این مدت زمان، Dwell Time   می گویند. زمان حضور کاربر برای صفحات ارزشمند به طور متوسط ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه است. بنابراین تولید یک محتوای باکیفیت و ارزشمند می تواند کاربران را بیشتر داخل سایت نگه دارد و سئو سایت بهبود یابد.

 

► مقالات مرتبط

سئو چیست؟ آشنایی کامل با مفاهیم سئوی داخلی

پیش پردازنده های CSS | بررسی Less و Sass

استاندارهای  بهینه سازی تصاویر

راهکارهای افزایش سرعت سایت

آشنایی با الگوریتم های گوگل
React js چیست؟

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)