آشنایی کامل با سئوی خارجی

جزییات بازدید : 5892

تاریخ انتشار : 16 / اردیبهشت / 1398

آشنایی کامل با سئوی خارجی

آشنایی کامل با سئوی خارجی

امتیاز :      ( 4.8 / 5 - 64 نفر )

سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خود، غير قابل پيش‌بيني هستند. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند.

لازمه ی یک سئوی هدفمند و موثر رعایت دو بخش کلی در مراحل انجام این کار می باشد:

    1.(سئوی داخلی) On Page Seo 

 2.(سئوی خارجی)Off Page Seo

در مقاله های قبلی تکنیک های سئوی داخلی را به طور کامل توضیح دادیم و در اینجا به تفصیل به بررسی سئوی خارجی می پردازیم.

 

 سئو خارجی (Off Page Seo

یکی دیگر از دسته‌های سئو که اهمیت بسیار زیادی دارد، سئوی خارجی سایت یا Off Page SEO است. این نوع سئو به کدهای سایت یا مطالب شما مربوط نمی‌شود اما با آن ارتباط مستقیم دارد و برعکس سئو داخل سایت کاملا  خارج از سایت انجام می گردد.

سئو خارجی به طور کلی شامل دریافت سیگنال های مثبت از سایت های دیگر به سایت خود می شود. در این دسته از سئو بیشتر لینک‌های ارائه شده مهم هستند و باید بر روی لینک‌های خارجی سایت خود تمرکز کنید.در این میان کیفیت لینک‌ها بسیار مهم هستند و باید بدانید که اگر لینک‌هایی که به سایت شما ارجاع داده می‌شوند از نظر موتورهای جستجو بهینه و باکیفیت نباشند، روی سایت شما تاثیر عکس خواهد داشت؛ یعنی یک لینک بی‌کیفیت ممکن است به جای آنکه موجب افزایش رتبه سایت شما شود، باعث کاهش سایت شما شود و از طرف گوگل جریمه شوید.

 

تعریف لینک بیلدینگ یا لینک سازی

لینک سازی یا لینک بیلدینگ که از عبارت انگلیسی Link Building دریافت شده است به مجموعه فعالیت های شما جهت کسب بک لینک های معتبر(هایپرلینک) از صفحات اینترنتی جهت ارتقای جایگاه خود در نتایج گوگل گفته میشود. و معمولا با هدف گذاری روی عبارات یا کلمات کلیدی خاص انجام میگیرد.لینک بیلدینگ پرکاربردترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی یا سئو خارجی به شمار می‌رود.

بک لینک یا لینک ورودی (inbound link)، به لینکی از سایت شما گفته می شود که در یک سایت دیگر قرار دارد. حال این بک‌لینک ها می‌توانند از سایت‌های مرتبط و غیرمرتبط باشند و یا تاثیر مثبتی بر روی سایتتان داشته باشند و یا حتی باعث افت رتبه آن شوند.

 

معنا و مفهوم لینک ها برای موتورهای جستجو

می توان گفت، موتورهای جستجوگر به دو روش از لینک ها استفاده می کنند:

  • برای یافتن وب سایت ها و صفحات جدید
  • برای تصمیم گیری دربارۀ رتبه بندی یک سایت

زمانی که موتورهای جستجوگر وب سایت ها را شناسایی می کنند، می توانند محتوای آن صفحات را استخراج و به ایندکس خود اضافه کنند. به این ترتیب، آنها می توانند تصمیم بگیرند آیا یک صفحه کیفیت لازم برای رتبه بندی در کلمات کلیدی مرتبط را دارد یا خیر؟ اما موتورهای جستجو در این تصمیم گیری فقط به محتوای صفحه نگاه نمی کنند!

در واقع موتورهای جستجو علاوه بر محتوای یک صفحه، به تعداد لینک ها و همچنین کیفیت آنها نیز نگاه می کنند و هرچقدر بک لینک های بیشتر و با کیفیت تر به یک صفحه از سایت اشاره کنند، نشان دهنده این است که آن صفحه محتوای با ارزشی دارد و طبیعتا موتورهای جستجو رتبه بهتری برای آن صفحات در نظر می گیرد.

فاکتورهای بسیار زیادی بر کیفیت بک لینک و به طور کلی فرآیند لینک بیلدینگ شما تاثیر میگذارد. ما در اینجا سعی کرده ایم که مهم ترین آنها را بیان کنیم.

 

تعیین ارزش بک لینک توسط گوگل

 

۱. اعتبار دامنه یا  Domain Authority

این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. عواملی مانند سن دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ...  در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند.هرچقدر اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما بیشتر خواهد بود.

 

۲. اعتبار صفحه یا  Page Authority

اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می‌شود و شباهت زیادی به اعتبار دامنه دارد ولی برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. ممکن است دامنه اعتبار بسیار بالایی داشته باشد ولی صفحه ای که از آن لینک دریافت کرده اید اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است تعیین میگردد. صفحه هایی که لینک سازی درونی مناسبی داشته باشند به طور معمول اعتبار زیادی هم دارند. برای مثال صفحه هایی که در منوی اصلی سایت هستند معمولاً با اعتبار ترین صفحه های آن دامنه هستند.

 

۳. تعداد لینک های خروجی

یکی از فاکتورهای اصلی که گوگل برحسب آن می‌تواند شناسایی کند که لینک مورد نظر خریداری شده است یا خیر، این است که سایت لینک دهنده در یک فضای محدود (معمولاً ستون سایت)،  چه تعداد بک لینک قرار داده است. هرچقدر تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هریک از آنها میرسد کاهش خواهد یافت. معمولا سایت هایی که در زمینه درج ریپورتاژ یا فروش بک لینک فعالیت میکنند علاوه بر شما به سایت های بسیاری لینک داده اند و همین مسئله موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشود.

برخی منابع آموزش سئو بر حسب آزمایش و تجربه در مقالات خود عنوان کرده‌اند که قرار گیری بیش از ده لینک خارجی در کنار هم در یک صفحه از سایت، سبب کم ارزش یا بی ارزش شدن کامل تمام بک لینک‌ها از دید موتورهای جستجوگر به ویژه موتور جستجوگر گوگل خواهد شد.

 

۴. متن لینک مناسب

اصلی ترین معیار ارزش گذاری بک لینک در سیستم جدید گوگل، متن لینک (Anchor Text) یا همان عبارتی است که سایت شما با آن عبارت لینک شده است. به عنوان مثال اگر سایت شما در رابطه با خدمات طراحی اپلیکیشن موبایل است در صورتی بک لینک های شما معتبر خواهند بود که با عبارات اپلیکیشن موبایل، طراحی اپلیکیشن اندورید، سایت اپلیکیشن خدماتی، اپلیکیشن اندروید و از این قبیل به سایت شما لینک شده باشد.

سعی کنید در استراتژی لینک سازی خود، نه کلیدواژه‌های زیادی را هدف قرار دهید و نه بر روی تعداد اندکی تمرکز کنید. تعداد زیاد و متنوع کلیدواژه‌ها موجب تقسیم ارزش دریافتی از بک لینک‌ها بر روی عبارت‌های مد نظر خواهد شد و در هیچ کدام به جایگاه بالایی نخواهید رسید. همچنین تمرکز بر روی یکی دو کلیدواژه محدود نیز موجب خواهد شد که الگوریتم‌های مبارزه با تقلب گوگل، پی به مشکوک و به احتمال زیاد غیر طبیعی بودن بک لینک‌های شما برده و با سایت شما برخورد نمایند.

 

۵. میزان ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

یکی از مواردی که گوگل توجه ویژه ای به آن دارد و تلاش میکند تا در فاکتورهای رتبه بندی نتایج جستجو از آن استفاده کند، ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده است. هرچقدر موضوع سایت لینک دهنده به سایت شما مشابه‌تر باشد، ارزش آن بک لینک بیشتر خواهد بود. بعنوان مثال اگر شما در زمینه طراحی سایت فعالیت میکنید ولی بک لینک های شما همگی از سایت های دانلود هستند ارزش و اعتبار زیادی برای شما ایجاد نمیکنند. ولی اگر این بک لینک ها از سایت هایی با موضوع سئو، طراحی سایت و … برای شما ایجاد شده باشد میتواند اثرگذاری بهتری در جایگاه شما داشته باشد.

الگوریتم‌های گوگل ارتباط موضوعی صفحه‌ای از سایت مبدأ که لینک سایت شما در آن قرار گرفته است و حتی ارتباط متنی که اطراف لینک سایت شما نوشته شده است را نیز بررسی خواهند کرد.

 

۶. محل قرارگیری بک لینک

محل قرار گیری بک لینک در سایت اهمیت بسیاری دارد. ممکن است لینک شما در محتوای یک مقاله، سایدبار و یا حتی فوتر قرار گرفته باشد. لینک هایی که در محتوای صفحه هستند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتر خواهند داشت.

 

۷. Relation

لینک ها مشخصه‌ای به نام Rel دارند که موتورهای جستجو از طریق آن پی میبرند که صفحه مبدا تمایل به انتقال ارزش و اعتبار به صفحه مقصد را دارد یا نه؟!

یعنی فرض کنید در یک وبسایت لینکی به صفحه اصلی سایت تریداتس داده شود. این لینک می تواند به دو حالت بیان شود :

  • حالت اول به این صورت که وبسایت مبدا تضمین می کند که محتوای تریداتس عالی و با کیفیت است.(دوفالو)

  • حالت دوم به این صورت که وبسایت مبدا هیچ تضمینی در رابطه با کیفیت محتوای تریداتس نمی کند و صرفا در حد قرار دادن یک لینک ما را معرفی کرده است.(نوفالو)

مشخصه Rel  دو مقدار دوفالو و نوفالو را میپذیرد که به طور پیش فرض مقدار آن دوفالو است. در واقع لینک‌های دوفالو هیچ تگ مشخص‌کننده‌ای ندارند و به‌طور پیش‌فرض تمام لینک‌هایی که در مطالب درج می‌کنید، لینک‌های دوفالو خواهند بود . اما اگر بخواهیم آن‌ها را نوفالو کنیم٬ باید طبق کد زیر این کار را انجام دهیم:

< a href=”http://www.Another-domain.com” rel=”nofollow”> Anchor text </a>

شما میتوانید با کلیک راست کردن بر روی لینک موردنظر و با استفاده از گزینه Inspect از مقدار مشخصه Rel آگاه شوید.

حال به طور دقیق تر به تعریف لینک های دوفالو و نوفالو میپردازیم.

 

  • Dofollow

لینک های دوفالو یا فالو ، لینک هایی هستند که اعتبار و ارزش را از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل می کنند. در واقع وبسایت مبدا، سایت شما را از لحاظ کیفیت محتوا تضمین می کند!

ما در تمام فرآیندهای لینک سازی خود نیازمند چنین لینک هایی هستیم، چرا که این گونه از لینک ها هستند که می توانند سبب افزایش رتبه سایت ما در نتایج جستجو گوگل بشوند.

 

  • Nofollow

لینک های نوفالو، لینک هایی هستند که هیچ ارزش و اعتباری از صفحه مبدا به صفحه مقصد منتقل نمی کنند. در واقع وبسایت مبدا، هیچ گونه تضمینی بابت کیفیت محتوا وبسایت هدف ارائه نمی کند. به عبارت دیگر، آنها نمی خواهند مهر تایید خود را بر روی وب سایتی بزنند که هیچ اطلاعی از اعتبار آن ندارند.

درست است که ما همواره در فعالیت های لینک بیلدینگ خود به دنبال بک لینک های دوفالو هستیم اما نمی توان گفت که لینک های نوفالو کاملا بی ارزش هستند.در واقع این لینک ها هم به نوبه خود در فاکتورهای ارزیابی موتورهای جستجوگر به دلایل زیر ارزشمند هستند و مقداری ارزش و اعتبار را به صورت غیر مستقیم منتقل می کنند.

  • لینک‌های دریافتی از شکبه‌های اجتماعی نظیر توییتر، فیسبوک، یوتیوب و حتی ویکی پدیا همگی نوفالو هستند و ارزشی از آن سایت‌ها به سایت شما منتقل نمی‌کنند اما موتورهای جستجوگر چنین لینک‌هایی را نشانه معرفی شدن شما توسط دیگران در مکان‌های معتبر تلقی کرده که در نتیجه به اعتبار و جایگاه سایت شما می افزاید.

  • یکی دیگر از فواید آن جذب ترافیک میباشد. زیرا کاربرانی که چندین مرتبه از طریق این لینک‌ها به سایت شما هدایت می‌شوند، در صورتی که از محتوا و مطالب راضی باشند، تعامل بیشتری با شما خواهند داشت.

  • در یک فعالیت لینک سازی سالم، غیر ممکن است که تمام لینک‌های به سوی سایت شما فالو باشند. داشتن بک لینک های نوفالو موجب طبیعتر به نظر رسیدن بک لینک ها شده و در برندینگ سایت تاثیر به سزایی دارد.

 

 بنابراین همواره توصیه می کنیم برای وبسایت خود لینک های نوفالو نیز جذب کنید. زیرا در صورتی که میزان سنگینی دو کفه ترازو لینک‌های فالو و نوفالو سایت شما طبیعی و معقول نباشد، حتماً تقلبی در کار بوده و لینک‌های فالو سایت شما غیر طبیعی و پرداخت شده هستند. در نتیجه مورد جریمه  موتورهای جستجوگر واقع خواهید شد.

 

 اما یادمان باشد که لیست فاکتورهای یک لینک خوب به همین‌جا ختم نمی‌شود و شاید گوگل ده‌ها فاکتور دیگر نیز داشته باشد.

 

روش های دریافت بک لینک

 

۱. تولید محتوای ارزشمند

بهترین و تاثیرگذارترین روش برای ساخت بک لینک تولید محتوای باکیفیت و تخصصی است. زمانیکه شما محتوایی کاربردی و جذاب تولید میکنید به مرجعی در آن موضوع تبدیل میشوید و سایت های بسیاری هستند که برای تایید صحبت های خود یا برای راهنمایی کاربران شما را پیشنهاد میدهند.

ما در مقاله تکنیک های سئوی داخلی چگونگی نوشتن یک محتوای یکتا و با کیفیت را شرح داده ایم.

 

۲. تهیه پست مهمان

یکی از تکنیک های ارزشمند تهیه پست مهمان با هدف ساخت بک لینک است. سایت های بسیاری هستند که محتوای خود را از طریق کاربران دریافت میکنند و اتفاقا اعتبار و جایگاه مناسبی نیز دارند. این سایت ها همیشه منتظر مقالات ارزشمند از طرف کاربران هستند و در مقابل به شما اجازه میدهند لینک خود را در محتوای مقاله قرار دهید. به یاد داشته باشید که لینک های موجود در پست مهمان نمی توانند بصورت Nofollow باشند. اگر شرکت پذیرنده پست مهمان لینک های مقاله شما را Nofollow می کند با آن شرکت قطع رابطه کنید.

ایجاد پست مهمان می‌تواند به قدرت لینک‌ها و ترافیک سایت بیفزاید که این خود بر روی سئوی سایت تاثیر مثبت خواهد گذاشت .

 

۳. فعالیت در فروم های تخصصی

فروم های آنلاینی که مرتبط با کسب و کار شما هستند را پیدا کنید و در آن ها فعالیت کنید. به سوالات پاسخ دهید و در پیام هایی که قرارداده شده است نظر بدهید.  این به شما کمک می کند که یک فرد متخصص شناخته شوید و باعث افزایش شهرت شما می گردد. در بعضی از فروم ها هم شما مجاز به قرار دادن لینک هستید که لینک ها توسط موتورهای جستجو پیمایش می گردد.

 

۴. بازاریابی ویدئو و عکس

همانطور که می دانید در بازاریابی اینترنتی، تاثیر ویدئو و عکس، خیلی بیشتر از متن می باشد. سایت هایی وجود دارند که شما می توانید ویدئو های مربوط کسب و کار خود را در آن قرار دهید مانند آپارات ، یوتیوب، نماشا، پینترست و ... همچنین شما می توانید لینک صفحه مربوط به خود را در آن قرار دهید . البته ممکن است لینک فعال نباشد و کاربر فقط متن آن را مشاهده کند.

 

۵. فعالیت در شبکه های اجتماعی

امروزه دیگر شبکه های اجتماعی جز لاینفک زندگی هرکسی شده است و اکثر مردم عضو حداقل یکی از آنها هستند. شبکه های اجتماعی بهترین و ارزانترین منبع تبلیغات آنلاین می باشند.

شبکه های اجتماعی می توانند به عنوان مکملی در کنار روش های دیگر سئوی خارجی به کار برده شوند و سیگنال های مثبت را روانه سایت ما کنند. با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی علاوه بر ارتباط مستقیم با مشتریان می توانید ترافیک برای سایت خود جذب کنید و بر سئو سایت خود تاثیر بگذارید.

 

۶. بررسی بک لینک های رقبا

کسب بک لینک ها می تواند بسیار زمان بر باشد. اغلب سایت های جدید در شروع کار نمی دانند که لینک سازی را از کجا باید آغاز کنند. اینجاست که بررسی لینک های رقبا به میان می آید. با فهمیدن اینکه رقبای شما در چه کلمات کلیدی و در کجاها بک لینک دارند، می توانید مسیر لینک سازی را سریعتر پیش برده و شروع خوبی برای این کار مهم داشته باشید. ابزارهایی مانند Open Site Explorer  به شما کمک می کنند تا بک لینک های رقبا را شناسایی کرده و شما نیز سعی کنید در همان جاها لینک بگذارید.

 

۷. گرفتن بک لینک با کمک لینک های شکسته رقبا

این تکنیک برای سایت های تخصصی کارایی زیادی دارد. هنگامی که برای تحقیقات خود در وب متوجه می شوید که سایتی به یکی از رقبای شما که دیگر در آن زمینه کار نمی کند لینک داده است و در حقیقت لینک آنها به منبع، یک لینک شکسته است که کاربر را به سایت مقصد نمی رساند. به راحتی با یک تماس دوستانه با صاحب سایت می توانید درخواست جایگزین کردن بک لینک با یک بک لینک مفید دیگر را بدهید. این لینک مفید جایگزین، لینک سایت خودتان است. که براحتی می توانید مالک سایت را قانع کنید که لینک شکسته در سایتش را با لینک سایت شما جایگزین کند.

 

جمع بندی

فاکتورهای سئوی خارجی به بیش از ۲۰۰ مورد می رسد که هر روز نیز به تعداد و تنوع آن افزوده می شود. اما ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا در این مقاله مهم ترین آنها را به ساده ترین شکل توضیح دهیم تا درک آن برایتان آسان باشد. امیدواریم که از خواندن این راهنمای لینک سازی بهره کافی را برده باشید.

 

 

► مقالات مرتبط

سئو چیست؟ آشنایی کامل با مفاهیم سئوی داخلی

سئو چیست؟ آشنایی کامل با مفاهیم سئوی داخلی(قسمت دوم)

۱۴ نکته کلیدی بهینه سازی لینک های داخلی

استاندارهای بهینه سازی تصاویر

بررسی مفهوم هاست و دامنه

انواع تکنیک های سئوی سایت

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)