بررسی مفهوم هاست و دامنه

جزییات بازدید : 7648

تاریخ انتشار : 25 / اردیبهشت / 1398

بررسی مفهوم هاست و دامنه

بررسی مفهوم هاست و دامنه

امتیاز :      ( 4.4 / 5 - 74 نفر )

چند سالی است که مشاغل اینترنتی رونق فراوانی پیدا کرده و افراد زیادی به آن روی آورده اند. همانطور که می دانید یکی از پایه ترین پیش نیاز ها برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی دارا بودن یک سایت است که شما خدمات و محصولات خود را در آن ارائه نمایید.

برای ایجاد سایت به دو آیتم اصلی نیاز دارید. اول یک سرویس دهنده هاست و دوم یک دامنه مناسب و کارآمد. هاست و دامنه سایت ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند که لازم است قبل از اینکه بخواهید اقدام به خرید آنها کنید با پاره ای از اصطلاحات در رابطه با دامین و هاست آشنا شوید.

 

هاست (Host)

بررسی مهفهوم هاست

 

پس از طراحی سایت وقتی می خواهید سایت تان روی شبکه بین المللی (اینترنت) برای همه قابل دیدن باشد به هاست نیاز دارید.

هاست یا همان میزبانی وب فضایی است که به فایل های سایت شما اختصاص داده میشود. این فایل ها می تواند شامل تصاویر، متون و فایلهای برنامه نویسی شده به زبانهای مختلف و سایر اسناد مربوط به سایت کاربران باشد.

سروری که بناست وظیفه بالا را به عهده داشته باشد باید از سیستم سخت افزاری مناسبی برخوردار باشد و همچنین این سرور باید به صورت شبانه روزی  و 24 ساعته به اینترنت وصل باشد. سرور مربوطه که به صورت دائم به اینترنت وصل می باشد این اجازه را به مرورگرها میدهد تا کاربران با وارد کردن نام دامین خود در قسمت url مرورگر به اطلاعات آن سرور دسترسی داشته باشند. اما عملا هزینه نگهداری از این کامپیوتر (آنلاین بودن 24 ساعته) و همچنین برقراری امنیت برای جلوگیری از نفوذ هکران بسیار پرهزینه است.

به همین دلایل تمام شرکت ها، ارگان ها و حتی افراد شخصی که نیاز به سایت دارند برای میزبانی سایت شان به سراغ شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی می روند. در چنین شرکت هایی، سرورهای آنها غالباً در خارج از ایران و در معروف ترین و مجهزترین دیتاسنترهای دنیا قرار دارد، جایی که به صورت 24 ساعته برق به سرورها متصل است و اینترنت قطعی ندارد و برای مواقع اضطراری تمهیداتی اندیشیده شده است.

شما به عنوان مشتری به فضای کوچکی از این سرورها دسترسی دارید که با داشتن فضایی هرچند کوچک و کم حجم به یک تیم از متخصصان اینترنت برای نگهداری وب سایت تان متصل خواهید بود که در طول 24 ساعت می کوشند که این سرویس متوقف نشود. این سرور نیاز به یک برنامه مدیریتی دارد که هر کابر(مدیر سایت) به صورت مجزا بتواند وب سایت خود را مدیریت کند.در ادامه به معرفی این برنامه های مدیریتی میپردازیم.

هر هاست خصوصیاتی را به همراه دارد که از مهم ترین آنها می توان به فضای هاست و پهنای باند اشاره کرد:

۱. فضای هاست:

فضای هاست به میزان حجمی گفته می شود که بر روی سرور به شما تعلق می گیرد، یعنی مثلا فضای 200 مگابایت یعنی تا 200 مگابایت می توانید اطلاعات و فایل روی آن سرور آپلود کنید، این فضا معمولا با پرداخت هزینه ی بیشتر، افزایش خواهد یافت. هرچه سایت شما عکس و فایلهای پر حجم بیشتری داشته باشد باید هاست هایی با فضای بالاتر را انتخاب نمایید. سعی کنید مقدار فضای مورد نیاز برای سایت خود را تخمین زده و در عین حال همیشه اندکی بیش از میزان تخمین زده آن را، در نظر بگیرید.

۲. پهنای باند یا محدودیت انتقال داده ها:

پهنای باند هاست یا ترافیک ماهانه مقدار حجمی از اطلاعات است که در ماه بر روی هاست شما رد و بدل می شود. بدین معنا که مثلا اگر کاربران یک وبسایت مجموعا در یک ماه به اندازه ی 10 گیگابایت فایل از سایت دانلود و 5 گیگابایت فایل به آن آپلود کرده باشید میزان پهنای باند مصرفی آن ماه آن وبسایت 15 گیگابایت بوده است. ترافیک سایت شما ماهانه ریست می شود ، یعنی اول هر ماه میلادی مقدار مصرف شما 0 می شود ، علت اینکه ترافیک در ماه میلادی 0 می شود ، این است که نرم افزار های مدیریتی تاریخ شمسی را پشتیبانی نمی کنند.

اگر پهنای باند هاستتان به اتمام برسد دسترسی به سایت شما قطع خواهد شد و از طرف سرویس دهنده ی شما یک پیام مبنی بر به اتمام رسیدن پهنای باند هاستتان در وبسایت به نمایش در خواهد آمد و شما می بایست برای خرید پهنای باند بیشتر به مسئول هاستینگ خود مراجعه نمایید.

ویژگی های یک هاست خوب:

  • فضای هاست باید برای سایت مورد نظر کافی باشد.
  • پهنای باند هاست باید به اندازه ای باشد که تحت هیچ شرایطی به اتمام نرسد.
  • سرور باید دارای سخت افزار قدرتمنی باشد (حتما میزان رم و CPU هاست را بررسی کنید).
  • آپتیام ٪۹۹+ : آپ تایم اصطلاحی است که برای در دسترس بودن سرور ها از آن استفاده می شود. یه هاست خوب باید همیشه در دسترس باشد و قطعی های پی در پی نداشته باشه. در داشبورد گوگل وب مستر خود همیشه قسمت های Server connectivity و DNS را ببینید که حتما باید دارای تیک سبز رنگ باشند. اگر غیر از این است ممکن است هاست شما آپ تایمش پایین است. بهتر است از آپ تایم بودن سرور خود اطمینان حاصل کنید.
  • یک هاست خوب دارای ابزار ساخت گواهینامه SSL به صورت رایگان است.
  • بک آپ گیری منظم توسط مدیر سرور انجام شود.
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته داشته باشد.
  • پرسرعت باشد تا سایت ما همیشه با سرعت بالایی برای کاربرانمان باز شود.
  • در مقابل حملات و ویروس های اینترنتی مقاوم باشد.

 

 ♦ برنامه های مدیریتی محبوب سرور

برای سرورهایی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند cPanel یکی از محبوب ترین نرم افزار های شناخته شده در این زمینه می باشد که امکانات فوق العاده ای به کاربر می دهد. سرور لینوکس از امنیت بالاتری برخوردار است لذا اکثر سایت های بزرگ و مهم وب برای خدمات هاستینگ خود از سرور لینوکس استفاده میکنند.

برای سیستم عامل ویندوز از نرم افزار website panel (وب سایت پنل) استفاده میشود.

 

 تکنولوژی سرورها

  • هاست اشتراکی  Shared Hosting

زمانی که چند وب سایت بر روی یک سرور یا سرور مجازی قرار میگیرند از اصطلاح هاست اشتراکی استفاده می کنیم بدین معنی که منابع سرور فقط در اختیار یک سایت نیست و بین چند سایت مشترک هست. با اینکه محیط موجود در میان افراد به اشتراک گذاشته می شود اما هر اکانتی مکان خاص خود را دارد که برای سایر کابران قابل دسترس نیست.

هاست اشتراکی یک گزینه اقتصادی است، کاملا ارزان بوده و برای وب سایت های که ترافیک بالایی ندارند، زمان بار گذاری آنها چندان اهمیت ندارد و یا تازه کار هستند، می تواند بسیار مناسب باشد.

  • سرور خصوصی مجازی  VPS Hosting

 VPS یا Virtual Private Server شاید یکی از مشهورترین سرویس برای آپدیت و همچنین یکی از بهترین سرویس ها از نظر بالانس است. VPS یک نوع محیط اشتراکی هستند اما نوع و روش اشتراک آنها متفاوت با هاست اشتراکی است.

منابع یک سرور VPS معمولا به 10 الی 20 قسمت تقسیم شده و در آنها معمولا از تکنولوژی hypervisor برای تقسیم صحیح این منابع استفاده می گردد. یک سرور VPS به اندازه کاربران خود تقسیم می شود اگر یک وبسایت از حد مجاز رم خود عبور کند به سایر سایت ها لطمه ای وارد نخواهد شد و صرفا همان سایت دچار اختلال در بارگذاری می گردد. در این مدل نیز تمام همسایه های بد (سایت های پر ترافیک یا کند کنده) از سرور حذف می شوند

یکی دیگر از مزایای بزرگ سرورهای VPS این است که آنها بسیار قابل تنظیم هستند، و انعطاف پذیری بیشتری دارند. در میزبان های مشترک شما نمی توانید محیط خود را تغییر دهید، زیرا تغییرات شما دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

سرورهای VPS همچنین دارای مقیاس مشخصی برای منابعشان هستند. میزان دقیق منابع در دسترس هاست در هر ثانیه مشخص است و در صورتی که در آینده با افزایش ترافیک کسب و کار خود مواجه شوید، میتوانید به سادگی به افزایش منابع خود بپردازید.

این نوع سرور، برای کسانی که میتوانند و نیاز دارند که هزینه بیشتری را نسبت به هاست اشتراکی بپردازند مناسب است. این مدل چیزی بین هاست اختصاصی و هاست اشتراکی است.

  • هاست اختصاصی Dedicated Hosting

این یک سرویس میزبانی است که تمام مسائل مربوط به همسایگی بد را نادیده می گیرد، زیرا شما در یک سرور تنها هستید این نوع هاست دارای امتیازات زیادیست اما مشکلات خاص خود را دارد.

از آنجا که شما امکانات یک کامپیوتر را به تنهایی برای خود دریافت می کنید، بسیاری از شرکت ها به شما اجازه می دهند آن را به طور گسترده ایی سفارشی کنید. شما ممکن است در انتخاب مقدار و نوع حافظه، سیستم عامل برای نصب و دیگر عناصر سخت افزاری که کامپیوتر را تشکیل می دهند، آزاد باشید. این به شما انعطاف پذیری زیادی می دهد مخصوصا زمانی که برخی از نرم افزار های تخصصی مورد نیاز باشند.

این مسئله شاید یک نقطه ضعف در این نوع هاست ها نباشد،. اما نیاز است که در هنگام خرید این نوع سرور ها با آن آشنا باشید زیرا نیاز دارید که حجم زیادی از کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید.

نکته منفی اینجاست که شما واقعا باید درباره کامپیوتر ها و فن آوری های سرور بدانید. در حالی که راه حلهای میزبانی اختصاصی مدیریت شده، شما هنوز هم نیاز دارید که حجم زیادی از کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید.

یکی از مشکلاتی که در سرور های اختصاصی ممکن است با آن مواجه شوید، مسائل سخت افزاریست. در هاست های VPS در صورت پر شدن رم، سیستم به صورت اتوماتیک اما موقت حافظه دیگری را وارد ماجرا می کند تا وبسایت از مشکل بار زیاد عبور کند. اما در سرور های اختصاصی احتمالا شما زمان بیشتری را برای رفع این مشکل نیاز دارید مخصوصا اگر کنترل و مانیتور سرور به صورت دستی بر عهده شما باشد.

در دنیای امروز با فضای مجازی  VPS، شاید کسب و کار های بزرگ هم دیگر به این نوع سرور ها نیاز نداشته باشند. هر سرور با هر قدرتی امروز به سختی می تواند که با قدرت و اندازه VPS رقابت کند.

تنها دو حالت می توانیم بگویم که شما قطعا نیاز به یک سرور اختصاصی دارید: اگر نیازهای تخصصی از لحاظ سخت افزار داشته باشید یا می خواهید کنترل بیشتری به حریم خصوصی اطلاعات نسبت به هر جای دیگر داشته باشید.

 

دامنه (domain)

بررسی مفهوم دامنه

 

 همانطور که برای تهیه یک محل سکونت یا تجارت اولین سوال آدرس منطقه مورد نظر است، برای سایت نیز این امر اولین مرحله برای شروع می باشد و همانطور که در دنیای واقعی نیز آدرس شما بیانگر بسیاری از نکات برای مخاطبین قبل از رویارویی با شما می باشد. دردنیای مجازی نیز این امر صادق است

دامنه(دامین،دومین) در واقع همان آدرس اینترنتی سایت شماست که مخاطبین از طریق آن به سایت شما دسترسی پیدا میکنند. به طور مثال آدرس اینترنتی گوگل ،www.google.com  است و آدرس اینترنتی سایت ما  www.3dots.irمی­باشد.

خرید دامنه به صورت سالیانه است. این یعنی زمانی که شما یک دامنه را ثبت می‌کنید ، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام می‌دهید. یعنی مثلاً برای 1 سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره آن را تمدید نکنید، دیگران می‌توانند این دامنه را برای خود تصاحب کنند.

یک دامنه از دو بخش اصلی نام و پسوند تشکیل شده است.

اجزای مختلف url صفحه شامل نام دامنه پسوند زیر دامنه

نام (Name):

انتخاب اسم برای سایت از مهم‌ترین مراحل کار است. اما برای یک انتخاب خوب باید نکاتی را در نظر گرفت. در اینجا شما را با نکاتی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید اسمی درست و با مُسما برای دامنه سایت‌ تان انتخاب کنید تا به پیشرفت کارتان کمک کند.

۱.نام دامنه باید به راحتی به ذهن سپرده شود

۲.نوشتن آن راحت و یکسان باشد

به عنوان مثال دامنه سرور فور یو دات کام را می توان به دو صورت server4you.com و  serverforyou.com  نوشت،که مشکل ساز است.

۳. کوتاه انتخاب شود

بر اساس قانون نام گذاری دامنه ، طول نام دامنه نباید بیشتر از 67 کاراکتر باشد اما تجربه ثابت کرده است کاربران اینترنتی بیشتر از 12 کاراکتر نام دامنه را نمی توانند به خاطر بسپارند و عملا آن را از یاد خواهند برد، ولی یک دامنه کوتاه به راحتی به ذهن سپرده می شود و به راحتی نیز تایپ می شود.

۴.منحصر به فرد باشد

به هیچ عنوان از نام تجاری دیگران در انتخاب نام دامنه خود استفاده نکنید،داشتن سایتی که با سایت محبوب و پر بازدید کننده شخص دیگری اشتباه گرفته شود، یک فاجعه است

۵. متناسب با برند و تجارت شما باشد

تناسب آدرس یک سایت با موضوع آن سایت، یکی از موارد بسیار مهم در انتخاب نام دامنه است.مرتبط بودن نام دامنه با زمینه فعالیت وب سایت باعث می شود ربات های موتور های جستجو و بازدیدکنندگان از وب سایت خیلی راحت تر زمینه فعالیت وب سایت را تشخیص دهند و استفاده از این نوع دامنه ها باعث جلب اعتماد مشتری و موتور های جستجو می شود و بدون شک در موفقیت شما نقش بسزایی خواهد داشت.

۶.استفاده از کلمات کلیدی

توصیه اکید مشاوران تجارت الکترونیک به مدیر عامل های شرکت ها همواره ذکر این مورد بوده است که حداقل ازیک کلمه کلیدی که در بردارنده نوع تجارت شرکت و یا نام برند شرکت باشد در نام دامنه انتخابی شرکت استفاده کنند. با استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه خود، به موتورهای جستجو می‌گویید که وبسایت شما در مورد چیست. این امر به بهبود رتبه‌بندی شما در موتور جستجو کمک می‌کند و باعث افزایش ترافیک می‌شود.

۷.منطقه خود را هدف قرار دهید

اگر کسب و کار شما محلی است، شهر یا کشور خود را در نام دامنه لحاظ کنید تا پیدا کردن و به یاد آوردن آن برای مشتریان محلی آسان شود

۸. از بکاربردن اعداد و حروف غیر ضرروی اجتناب کنید

نام دامنه شما باید سرهم باشد ولی اگر  نام دامنه شامل دوکلمه یا بیشتر باشد، می توانید  از خط فاصله بین کلمات استفاده کنید.ولی استفاده بیش از حد می تواند تاثیر منفی در رنکینگ سایت داشته باشد. بنابراین سعی کنید بیش از یک خط فاصله در نام دامنه استفاده نکنید.

همچنین اعداد و خط فاصله اغلب اشتباه گرفته می‌شوند؛ افرادی که آدرس وبسایت شما را می‌شنوند نمی‌دانند که به عنوان مثال شما عدد 5 را به صورت عددی نوشته‌اید یا حروف و یا خط فاصله را فراموش می‌کنند و یا جای آن را اشتباه می‌گذارند. همانطور که گفته شد نام دامنه باید تلفظ و املای آن اسان باشد؛ بنابراین اعداد و خط فاصله می‌تواند هر دو این موارد را سخت کند

 

پسوند (Extension):

از پسوند های رایج و متداول جهت ثبت دامنه استفاده کنید، اگرچه  پسوند های جدیدی که اخیرا امکان ثبت آنها فراهم شده، بسیار جالب و جذاب و وسوسه بر انگیز هستند. ولی واقعیت این است که هرچقدر هم که این پسوند های جدید جالب و خلاقانه باشند، باز هم جای پسوند های عمومی و  نام آشنایی مثل com ، net ،org  یا ir  را نمیگیرند.

شاید برای شما هم جالب باشد اما 70 درصد از کاربران اینترنت عادت دارند نام دامنه را با پسوند های رایج و متداول مانند com و ir در مرورگر خود وارد کنند. بنابراین سعی کنید پس از انتخاب نام دامنه مناسب حداقل دو پسوند ir و com آن را ثبت کنید. اگر هم نام دامنه تان برایتان خیلی با اهمیت است که خوب کمی جلوتر بروید و پسوند های مرسوم دیگر آن را نیز ثبت کنید تا مطمئن شوید که بعدا کسی از آزاد بودن این اسامی با پسوند های مختلف، سوء استفاده نخواهد کرد.

پسوندها انواع مختلفی دارند که هر کدام بیانگر مفهوم خاصی است. برای آشنایی با آنها پیشنهاد میکنم مقاله آشنایی با انواع پسوند دامنه و کاربرد آنها  را مطالعه نمایید.

 

زیر دامنه یا ساب دامنه (Subdomain):

ساب دامنه یا زیر دامنه ، پیشوندی است که قبل از نام دامنه ی سایت قرار می گیرد و می توان از آن برای اهداف مختلف مثلا سازماندهی بخش های مختلف سایت استفاده نمود. انتخاب پیشوند کاملا اختیاری می باشد ، اما بعضی از پیشوندها بطور پیش فرض برای دسترسی به قسمتها و خدمات خاصی از سایت شما اختصاص داده می شوند. مثلا www. برای دسترسی به صفحات سایت ftp. برای دریافت و ارسال فایل mail. برای دریافت و ارسال نامه های الکترونیکی و غیره ...

دارنده یک دامنه بر روی یک پسوند، مجاز به تعریف زیر دامنه ها به تعداد نامحدود می باشد. برای این منظور می بایست با سرویس دهنده سایت خود مشورت نمایید.

فرضاً شما یک سایت دارید که می توانید ساب دامین هایی فروشگاه ، وبلاگ و … را ایجاد نمایید. مانند  blog.Yourdomain.com، Shop.Yourdomain.com، mail.Yourdomain.com

 

تفاوت URL با Domain

شاید شما هم در مقالات متعدد دیده باشید که گاهاً از URL برای اشاره به آدرس یک وب سایت استفاده شده باشد و اکنون این سوال برایتان پیش آمده است که Domain با URL چه تفاوتی دارد؟

دامنه در واقع فقط آدرس صفحه اصلی وب سایت شما هست و هیچ کاراکتر و علامت اضافی در انتهای پسوند آن قرار نمی گیرد. اما URL به تمام مشتقات یک نام دامنه گفته می شود.

در نهایت باید این را بدانید که هر صفحه اینترنتی دارای یک آدرس است. صفحه اصلی یک وب‌سایت فقط خود دامنه است و صفحات دیگر آن، هر کدام دارای یک URL منحصر به فرد هستند.

 

اکنون که با مفاهیم اصلی راه اندازی سایت آشنا شدید پیشنهاد میکنم مقاله سئو چیست؟ را نیز مطالعه نمایید تا از طریق آن بتوانید بازدهی سایت را افزایش داده و موجب جذب مخاطبان بیشتری جهت بازدید از سایت شوید.

بنابراین اگر صاحب یک شرکت، کارخانه، فروشگاه و هر کسب و کاری آنلاین یا سنتی هستید، در قدم اول به یک سایت نیاز دارید و در قدم بعدی سئو می‌تواند به توسعه و رشد کسب و کارتان کمک کند.

 

 مقالات مرتبط

سئو چیست؟ آشنایی کامل با مفاهیم سئوی داخلی( قسمت دوم )

۱۴ نکته کلیدی بهینه سازی لینک های داخلی

راهکارهای افزایش سرعت سایت

آشنایی کامل با سئوی خارجی

 

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)