آشنایی با انواع پسوند دامنه و کاربرد آنها

جزییات بازدید : 6315

تاریخ انتشار : 25 / اردیبهشت / 1398

آشنایی با انواع پسوند دامنه و کاربرد آنها

آشنایی با انواع پسوند دامنه و کاربرد آنها

امتیاز :      ( 4.5 / 5 - 75 نفر )

دامنه ها پسوندهای مختلفی دارند که بسته به نیاز و نوع فعالیت شما انتخاب می شود، شما می توانید برای یک سایت بیشتر از یک دامنه داشته باشید.

آشنایی با انواع پسوند  دامنه

پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD اطلاق می گردند که می توان آنها را در سه دسته کلی به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:

 

  • پسوندهای عمومی (gTLD):

این پسوند ها برای ثبت و استفاده عموم و هر نوع کاربری مجاز (قانونی) قابل استفاده می باشند. ثبت این دامنه ها از طریق شرکتهایی با عنوان Registrar که توسط ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگی های مجاز آنها امکان پذیر می باشد. برای استفاده از پسوندهای عمومی محدودیتی از نظر جغرافیایی نداریم و محدود به یک کشور یا منطقه خاصی نمی باشند.

Com

یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین پسوند های دامنه com می باشد. این پسوند مخفف عبارت Commercial و به معنی تجاری است و بیشتر برای مقاصد تجاری، شرکت ها و موسسه های تجاری کاربرد دارد. اگرچه امروزه بسیاری از سایتهای همه منظوره نیز از نوع com استفاده میکنند.

net

این پسوند مخفف واژه Network به معنای شبکه می باشد و بیشتر توسط شرکت های ارائه دهنده ی خدمات اینترنتی، شرکت های کامپیوتری و شبکه های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

org

مخفف واژه Organizations به معنای سازمان می باشد و معمولا توسط سازمانها و موسسات غیر انتفاعی که اغلب فعالیت غیر تجاری یا تجاری دارند مورد استفاده قرار می گیرد. org فقط مختص به سازمان ها نیست, بلکه بسیاری از افراد برای سایت های شخصی و شرکتی خود از این پسوند استفاده کرده اند. حتی برخی برای پشتیبان از دامنه اصلی خود سایر پسوند های دامنه مانند org یا net را نیز خریداری می کنند.

  • پسوندهای اختصاصی (ویژه):

پسوندهایی که افراد و سازمانهایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوند ها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید  و در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارک و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود.

biz

مخفف business به معنای تجارت می باشد. برای سایت های شغلی – تجارتی به ويژه خدمات مربوط به‌تجارت الكترونيكی، ايجاد گشته است.

jobs

سایت های دارای این پسوند، منبع اطلاعات انسانی برای مدیرانی می باشند که قصد استخدام کارمند دارند.

aero

این پسوند برای سایتهای مرتبط با حمل و نقل هوایی به کار می رود.

info

مخفف Information می باشد. این پسوند معمولا جهت سایت های اطلاع رسانی و عمومی استفاده می شود.

edu

مخفف واژه Education به معني آموختن دانش ميباشد؛ و براي مقاصد تعليمي چون پايگاههاي آموزشي به كار ميرود.

gov  

مخفف واژه Goverment به معني دولت ميباشد و اين پسوند مربوط به نهادهاي دولتي است.

int  

مخفف واژه International به معني بين المللي ميباشد كه حوزه اينترنتي سازمان هاي بين المللي را نشان مي دهند.

info

مخفف واژه Information به معني اطلاعات ميباشد كه در سايت هاي با محتوای اطلاع رسانی سروکار دارند مورد استفاده قرار مي گيرد.

web

پسوند سايتهايي كه به مباحث Web مي پردازند.

name

اين اولين نوع پسوندي است كه خاص افراد (اشخاص حقيقي) ايجاد شده است. در حقيقت كليه افرادي كه به هر منظور شخصي مي خواهند براي خودشان Website ايجاد كنند ميتوانند از اين پسوند استفاده کنند.

museum

سايتهاي داراي اين پسوند، مخصوص موزه ها مي باشد.

mil

 اين پسوند مربوط به سايتهای نظامی است.

 coop

پسوند اختصاص داده شده براي شركت هاي تعاوني مي باشد.

 mobi  

كاربرد اين پسوند براي پايگاهاي فروش و سرويس دهي محصولات موبايل مي باشد.

 pro

 اين پسوند براي سايت هايي كه در حوزه اينترنتي افراد حرفه اي فعاليت مي كنند در نظر گرفته شده است. مانند دانشمندان علم فيزيك، حسابداران، حقوق دانان و ...

travel

 اين پسوند مختص شركت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی مي باشد.

و بسیاری از موارد دیگر که هر روزه رو به افزایش است و به موارد ذکر شده اضافه می شوند.

  • پسوندهای ملی (کشوری):

علاوه بر پسوندها عمومی و خاص ، کشورهای مختلف نیز می توانند اقدام به درخواست پسوند با کد اختصاری کشور خود (دو حرفی) را بنمایند. اداره این پسوندها ، قوانین و نحوه تخصیص آنها در اختیار دولتها یا مراکز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر کشور خواهد بود. کشورها مختلف می توانند ثبت این دامنه ها را برای سایر ملیتها آزاد یا محدود نموده و یا بطور کلی هرگونه رویه خاصی را در این خصوص اتخاذ نمایند.

بسیاری از کشورها پسوند خود را به سطوح دیگری نیز تقسیم می نمایند. مثلا .ir که پسوند کشور ایران است به چندین سطح پرکاربرد تقسیم شده که به معرفی آنها می پردازیم.

ac.ir 

این دامنه مختص دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با مجوز رسمی از وزارت علوم بوده و جهت ثبت این دامنه ارائه کپی مدارک فوق الزامی است.

co.ir

این دامنه مخصوص شرکتهای تجاری غیر دولتی ثبت شده است و متقاضی ثبت این دامنه باید دارای شرکت ثبت شده باشد و برای ثبت آن ارائه کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و کپی اساسنامه شرکت الزامی است.

net.ir 

این دامنه مختص شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنت و شبکه (آی اس پس) بوده و متقاضی ثبت این دامنه می بایست کپی مدارک و مجوز ISP خود را ارائه نماید.

org.ir

این دامنه مختص شرکتها و موسسات غیر انتفاعی و موسسات بین المللی ثبت شده است و برای ثبت این دامنه ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه یا سازمان الزامی است.

gov.ir

این دامنه مختص سازمانهای دولتی و وزارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و بخش های اجرایی موسسات دولتی است و بمنظور ثبت این دامنه ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی است.

id.ir

این دامنه همانطور که از نام ان پیداست مختص افراد حقیقی تابع کشور ایران است و برای ثبت آن متقاضی می بایست فتوکپی شناسنامه خود را ارئه نماید.

sch.ir

این دامنه مختص موسسات آموزشی و مدارس و سایر سازمانهای آکادمیک دارای مجوز رسمی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و متقاضی ثبت این دامنه می بایست کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه را ارائه نماید.

 

 

 مقالات مرتبط

سئو چیست؟ آشنایی کامل با مفاهیم سئوی داخلی

استاندارهای  بهینه سازی تصاویر

آشنایی کامل با فریم ورک AMP

آشنایی کامل با سئوی خارجی

بررسی مفهوم هاست و دامنه

 

 

 

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)