روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

جزییات بازدید : 8061

تاریخ انتشار : 13 / خرداد / 1398

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

روانشناسی رنگ ها در طراحی سایت

امتیاز :      ( 4.8 / 5 - 80 نفر )

روانشناسی رنگ مسئله ای مهم در طراحی سایت است. تاثیر رنگ بر انسان و انتقال احساسات و معانی گوناگون با استفاده از روانشناسی رنگها امری اثبات شده و مورد پذیرش همگان است. رنگ ها نه تنها بر روی عواطف و احساسات بلکه بر روی رفتار افراد هم اثرگذارند.

تحقیقات نشان داده است که 90 درصد تصمیم افراد برای خریدن یا نخریدن یک محصول، بستگی به رنگ آن دارد و جالب‌تر اینکه، تنها در کمتر از 90 ثانیه دراین‌باره تصمیم می‌گیرند. شک نکنید که در طراحی سایت هم انتخاب رنگ به همین اندازه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

رنگ ها در طراحی وب سایت می توانند نشان دهنده شخصیت و قدرت عملکرد شما باشد. علم روان‌شناسی رنگ‌ها می‌تواند کمک کند برندتان را تقویت کنید، فروش‌تان را افزایش دهید، یا حتی کاربران را مجاب کنید تا به صفحات خاصی از وبسایت شما هدایت شوند یا عملیات در نظر گرفته شده‌ای را انجام دهند. ما به طور مستقیم با مخاطب خود در ارتباط نیستم پس باید به تجربه ی کاربر  درزمانی که سایت ما را مشاهده و بررسی می کند اهمیت بسیاری دهیم و بکارگیری رنگ ها در موقعیت مناسب می تواند به ما در این امر کمک کند تا بتوانیم به کاربر زمانی که در حال وبگردی است احساس خوبی القا کنیم. هر چه سایت چشم نواز تر باشد کاربران در آن راحت تر هستند. پس نرخ پرش کاربران کمتر و سئوی سایت بهتر خواهد بود.

 

ابتدا هدفتان را مشخص کنید

قبل از شروع کار، هدفتان را از طراحی سایت مشخص کنید و مخاطبانتان را بشناسید. ممکن است هدف، بازاریابی اینترنتی برای ارائه یک محصول یا خدمات یک شرکت باشد یا ممکن است اهداف مختلف دیگری درزمینه فرهنگ، اجتماع و ... داشته باشید. درهرصورت، شما باید به نتیجه نهایی مطلوبتان فکر کنید، بینید قصد دارید چه احساسی را به مخاطب القا کنید؟ و به‌این‌ترتیب چشم‌انداز احساسی هدفتان را پیدا کنید. بهتر است در تمام مراحل رنگ‌بندی نکاتی مثل توجه همیشگی به نوع مخاطب و بازدیدکننده ، وجود تطبیق رنگ میان لوگو، آرم صفحه‌ها و رنگ متن‌ها، قابلیت خوانده شدن متن‌های سایت را در نظر داشته باشید.

 در نهایت با درنظر گرفتن تمامی این نکات، سایتی متناسب با محتوای موردنظرتان طراحی کنید.در اصل هنر طراح سایت است که رنگ ها را در طراحی وب سایت طوری اجرا نماید که معرف نوع عملکرد وبسایت و نشان دهنده ی شخصیت کارفرما باشد تا کاربران در همان 90 ثانیه اول تصمیم بگیرند که مخاطب سایت بمانند.

 

انتخاب رنگ مناسب برای طراحی سایت

تعیین رنگ بندی سایت در اولین مرحله انتخاب یک رنگ اصلی به عنوان پایه رنگهای شما است. سپس بر اساس هارمونی رنگ های مرتبط به آنرا پیدا کنید.

هر کدام از رنگهای موجود در طبیعت خصلت و خصوصیت های خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی تک تک این رنگها می پردازیم:

 
روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

براساس روانشناسی رنگها قرمز احساس هیجان و انرژی را به بیننده منتقل میکند. این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و به صورت ناخودآگاه ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب میکند و در تجارت بمعنی وام و بدهی است. 

از قرمز زمانی استفاده کنید که می‌خواهید در خصوص موضوعی جلب توجه کنید یا ایجاد هیجان نمایید. قرمز برای غذا، مد و فشن، سرگرمی، ورزش، تبلیغات، سرویس‌های اضطراری و مراقبت‌های بهداشتی خوب است.

در استفاده از رنگ قرمز به هیچ عنوان زیاده‌روی نکنید. هیجان زیادی می‌تواند مخرب باشد. عموما قرمز برای کالاهای لوکس، وبسایت‌های فعال در زمینه طبیعت و وبسایت‌های حرفه‌ای مناسب نمی‌باشد.

 

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی سایت

نارنجی یک رنگ فعال و پر جنب و جوش است که عموما با سرزندگی و شوخی، تفریح، شادی، هیجان ، اشتیاق و بلندهمتی مرتبط است. همچنین استفاده از این رنگ برای جلب توجه و برقراری ارتباط نیز توصیه می‌شود.

برای جلب توجه به عملکردهای مهم (مشترک شدن (subscribe)، خرید، عضویت و …) یا هر محتوایی که می‌خواهید توجه افراد به آن جلب شود، برای سایت‌های تجارت الکترونیک، خودرو، تکنولوژی، سرگرمی، غذا و … مناسب است.

هرچند که شدت نارنجی از قرمز کمتر است، اما با این حال استفاده زیاد از آن مسحورکننده است. در به کار بردن آن زیاده‌روی نکنید.

 

روانشناسی رنگ سبز

روانشناسی رنگ سبز در طراحی سایت

سبز به منظور هماهنگی و حفظ تعادل عناصر به کار می‌رود. سبز نشانگر تندرستي، فراواني، حاصل‌خيزي، آزادي، شفا و بهبودي، طبيعت، پيشرفت وموفقیت است. اين رنگ در چشم‌ها راحت‌تر از همه رنگ‌ها ديده مي‌شود و در تجارت بيانگر مقام و ثروت است.

پردازش رنگ سبز توسط چشم به سادگی انجام می‌شود. از این رنگ به منظور ایجاد آرامش و در وبسایت‌هایی در زمینه طبیعت استفاده کنید. همچنین رنگ سبز برای وبسایت‌هایی با محوریت علم، جهانگردی، منابع انسانی و … مناسب است.

این رنگ برای سایت‌هایی با محوریت کالاهای لوکس، تکنولوژی، و مضامین مشابه مناسب نمی‌باشد.

 

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ زرد در طراحی سایت

زرد درخشان‌ترین رنگ است. با موضوعاتی همچون شادی، خوش‌بینی و جوانان همخوانی دارد. همچنین القاء کننده‌ی برخی ویژگی‌ها منفی مثل بزدلی، حسادت، فریب و ارزانی نیز می‌باشد. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

برای شادی بخشیدن به افراد از زرد استفاده کنید. اگر می‌خواهید این شادی توأم با آرامش باشد، از زرد روشن کم‌رنگ‌تر استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متن‌ها و دکمه‌هایی که با کلیک بر روی ‌آن‌ها عملیات خاصی انجام می‌‌شود بسیار مناسب است.

از آنجایی که نگاه کردن طولانی به رنگ زرد باعث خسته شدن چشم‌ها می‌شود، استفاده‌ی زیادی آن توصیه نمی‌شود. تا حد ممکن از این رنگ کمتر استفاده کنید.

 

روانشناسی رنگ آبی

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

آبي القاكننده امنيت، اعتماد، مسئوليت‌پذيري، سرما، ايمان، وفاداري، بهره‌وری و امنیت ،وابستگي و جاه و جلال است. آبی روشن می‌تواند مفاهیمی چون طراوت و انرژی‌بخشی را نیز در بر گیرد. آبي دومين رنگ عوام‌پسند و در تجارت به معناي ضمانت مالي است.

آبی اغلب توسط شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که قابلیت جلب اعتماد فراوانی در این رنگ نهفته است. همچنین برای سایت‌هایی در زمینه مراقب‌های بهداشتی، دندانپزشکی، تکنولوژی سطح بالا، علوم پایه، دولت و بیمه و موارد اینچنینی مناسب است.

استفاده بیش از حد از رنگ آبی می‌تواند وب سایت شما را سرد و بی روح کند. همچنین استفاده از آن می‌تواند باعث بی اشتهایی شود، پس هیچ‌وقت از آن برای وبسایت‌هایی با موضوع غذا استفاده نکنید.

 

روانشناسی رنگ مشکی

مشکی رنگ قدرتمندی است که اغلب با مفاهیمی مثل ظرافت، قدرت، دليري، شهامت، مهارت و هوش همراه است . این رنگ همچنین می‌تواند نماد مرگ، رمز و راز و شرارت باشد. مشكي براي رنگ متن روي يك پس زمينه روشن ايده‌آل است. اين نكته را نيز موردنظر داشته باشيد كه رنگ سياه به عنوان رنگ پس‌زمينه چشم را خسته مي‌كند.

بسته به رنگ‌هایی که به همراه آن استفاده می‌شود، مشکی می‌تواند زیبا و سنتی یا مدرن باشد. مشکی برای کالاهای لوکس، مد و فشن، بازاریابی، لوازم آرایشی و … بسیار مناسب است.

استفاده زیاد از مشکی شما را از هدف وبسایت دور می‌کند و می‌تواند احساس شوم و شرورانه به کاربر منتقل کند یا حتی باعث ناراحتی و استرس افراد شود.

 

روانشناسی رنگ سفید

روانشناسی رنگ سفید در طراحی سایت

سفيد نمايانگر صداقت، پاكيزگي، صميميت، ملايمت و معاصر بودن است. سفيد بهترين رنگ براي بك‌گراندهاي وب است. در تجارت سفيد رنگ خستگي‌گير و انرژي‌بخش است.

سفید رنگ دکترها، پرستارها و دندانپزشک‌هاست که آن را به یک رنگ جدانشدنی از وبسایت‌هایی که با موضوع سلامتی در ارتباط هستند تبدیل کرده است. همچنین این رنگ برای وبسایت‌های علمی نیز بسیار مناسب است.

از آنجایی که تأثیر رنگ سفید در کنار رنگ‌های دیگر متفاوت است، استفاده از آن در هر نوع وبسایتی می‌تواند مناسب باشد.

 

روانشناسی رنگ خاکستری:

روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی سایت

خاکستری نمایانگر صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ و عملی بودن است. در تجارت بمعنای سنت گرایی می باشد.

 

روانشناسی رنگ صورتی

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی سایت

اگرچه صورتی زیر مجموعه‌ای از قرمز است، با این حال ویژگی‌هایی دارد که در رنگ قرمز نیست. صورتی نشان دهنده‌ی کمال، صمیمیت، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی و پرورش کودک است. خشونت و شرارت قرمز در آن وجود ندارد و کاملاً ملایم و تسکین‌دهنده است.

صورتی بسیار مناسب سایت‌هایی با محوریت زنان و دختران می‌باشد و برای استفاده در سایت‌های ارائه دهنده‌ی محصولات زنانه توصیه می‌شود.

صورتی روشن، پر زرق و برق است و از جدیت سایت تا حدودی می‌کاهد. از این رو در وبسایت‌های رسمی استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

 

روانشناسی رنگ قهوه ای:

روانشناسی رنگ قهوه ای در طراحی سایت

قهوه ای نمایانگر تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی و کمک کننده بودن میباشد. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

 

روانشناسی رنگ بنفش:

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی سایت

بنفش طرفداری از سبکهای هنرمندانه است و نمایانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت می باشد. در تجارت بزرگ نشان دادن است.

 

گاهی ممکن است شما ترکیب رنگ سایت را بدون در نظر گرفتن اصول جهانی روانشناسی رنگها و براساس سنت عرف محیطی که در آن قرار دارید انتخاب کنید. مهم آن است که در قدم اول مشتریان هدف خود را بخوبی بشناسید، اگر قرار است تجارت شما در عرصه های جهانی نیز فعال باشد توجه به اصول جهانی روانشناسی رنگها و طراحی سایت متناسب با آن بسیار مهم خواهد بود. برای مثال بسیار از مردم روسیه هنوز حس بدی نسبت به رنگ قرمز (نماد کمونیست) دارند و استفاده از آن در سایت ممکن است باعث بی اعتمادی آنها به شما گردد، مثالهایی شبیه به این تاثیر و اهمیت شناخت مشتریان و روانشناسی رنگها را به ما نشان میدهد.

بعنوان مثال روانشناسی رنگ زرد بسیار پیچیده است زیرا بیانگر حس ناراحتی در سوئد، حسودی در فرانسه، قداست در چین و تنفر در ایران است.

 

 

مقالات مرتبط

راهکارهای افزایش سرعت سایت

استاندارهای  بهینه سازی تصاویر

آشنایی با الگوریتم های گوگل

انواع تکنیک های سئوی سایت

اصطلاحات سئو

ثبت نظر برای این مقاله
امتیاز دهید :
سوال امنیتی : مجموع عدد به علاوه عدد برابر است با : (به عدد وارد نمایید .)